• Jumbo heeft Tom Heidman aangesteld als interim-CEO per 1 maart, als tijdelijke opvolger van Ton van Veen.
  • De omzet van Jumbo daalde in 2024 met 2,3 procent tot 10,6 miljard euro, maar de nettowinst steeg met 29 procent naar 28 miljoen euro.
  • Het marktaandeel van Jumbo in Nederland daalde van 20,9 naar 20,3 procent, mede door het verbod op tabaksverkopen in supermarkten.
  • Lees ook: Topman Ton van Veen van Jumbo vertrekt: supermarktconcern zoekt nog naar opvolger

Jumbo heeft een voorlopige opvolger voor Ton van Veen gevonden: Tom Heidman neemt per 1 maart als interim-topman de leiding over. Hij brengt ruime ervaring mee uit de retailsector, met eerdere directiefuncties bij onder meer Albert Heijn, Gall & Gall en Retail Network. Zijn benoeming werd bekendgemaakt door de supermarktketen bij de publicatie van het jaarverslag.

Wisseling in de top bij Jumbo

Van Veen kondigde in januari zijn vertrek aan zonder verdere toelichting. Hij treedt officieel af op 1 april, maar Heidman begint een maand eerder om een soepele overgang te waarborgen. De twee kennen elkaar al langere tijd, onder meer vanuit de overnames van Super de Boer en C1000. Jumbo benadrukt dat Heidman de dagelijkse leiding op zich neemt totdat een definitieve bestuursvoorzitter is benoemd.

Van Veen was jarenlang financieel directeur van Jumbo en stapte in 2022 over naar een commissarisfunctie om meer tijd aan familie en andere zaken te besteden. Na de betrokkenheid van voormalig topman Frits van Eerd bij een witwaszaak, keerde hij terug als CEO. Nu vertrekt hij opnieuw en blijft de zoektocht naar een vaste opvolger openstaan.

Omzetdaling, maar groei van winst Jumbo

Uit het jaarverslag blijkt ook dat Jumbo in 2024 te maken kreeg met een omzetdaling van 2,3 procent, waarmee de totale omzet op 10,6 miljard euro uitkwam. Dit markeert de eerste krimp in twintig jaar.

De supermarktketen liep naar eigen zeggen 400 miljoen euro mis door het verbod op tabaksverkopen in supermarkten, dat sinds juli 2024 van kracht is. Ondanks deze tegenslag steeg de nettowinst met 29 procent naar 28 miljoen euro.

Ook het marktaandeel van Jumbo in Nederland nam af, van 20,9 naar 20,3 procent. Het aantal winkels in Nederland daalde licht van 692 naar 689. De komende periode zal Heidman zich richten op de verdere koers van de supermarktketen, terwijl de zoektocht naar een permanente CEO voortduurt.

LEES OOK: Koffie- en theetekort in schappen: conflict over inkoopprijzen tussen Albert Heijn en fabrikant Douwe Egberts